Hoe generatieve AI jouw organisatie en bedrijfsprocessen gaat verrijken

Implementatie Generatieve AI, chatbots of ChatGPT

Ga aan de slag met ChatGPT, Copilot of chatbots binnen jouw organisatie en leer hier optimaal gebruik van te maken in dagelijkse werkzaamheden. Onze AI-consultants zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en kunnen je goed adviseren in de verschillende toepassingen van AI. Voor elke organisatie is een andere toepassing hét antwoord. Kom in contact om de verschillende mogelijkheden te bespreken en ontdek hoe AI de toekomst van jouw organisatie gaat verrijken.

Implementatie Generatieve AI, chatbots of ChatGPT

Wat verstaan we onder ChatGPT, Chatbots en Generatieve AI?

AI kent diverse toepassingen en is al verder ontwikkeld dan veel mensen weten. Hoewel ChatGPT, chatbots en generatieve AI allerlei dingen met elkaar gemeen hebben, zijn er ook verschillen tussen de toepassingen.

Een korte uitleg:

Chatbots zijn geautomatiseerde gesprekssystemen die ontworpen zijn om met mensen te communiceren. Chatbots (of AI bots) van Dutch AI maken gebruik van een technologie die we ‘conversationele AI’ noemen. Waar chatbots voorheen enkel gebruik maakten van voorgeprogrammeerde antwoorden, zijn ze AI bots van tegenwoordig prima in staat om interactief te reageren. In het geval van Dutch AI maken chatbots dus ook gebruik van Large Language Models.

Generatieve AI is een brede term die verwijst naar AI-modellen die in staat zijn om nieuwe inhoud te genereren zoals tekst, afbeeldingen, muziek of spraak.

ChatGPT is een specifiek type generatieve AI en ook een chatbot, ontwikkeld door OpenAI dat zich richt op chatdoeleinden en tekstgeneratie.
Microsoft Copilot is ook een specifiek type generatieve AI en ook een chatbot ontwikkeld door Microsoft en richt zich meer op de medewerker.

Voor- en nadelen generatieve AI en chatbots

Tools als chatbots en AI-bots leggen razendsnel verbanden tussen woorden. Ze worden ook Large Language Models genoemd. Het inzetten van ChatGPT en chatbots kan een strategische stap zijn voor organisaties die streven naar efficiëntie, kostenbesparing, of het verbeteren van de klantervaring.

Het gebruik van generatieve AI en chatbots biedt verschillende voordelen en nadelen:

VoordelenNadelen

Verbeterde klantenservice

24/7 beschikbaarheid, snelle reacties en kunnen veel gesprekken tegelijk voeren.

Emotionele intelligentie ontbreekt

Moeite met complexe vragen, kan emoties niet volledig begrijpen, niet voor alle gebruikers- klantvragen geschikt. Het vermindert de menselijke interactie. Het kan tot gebruikersfrustraties leiden bij inadequate reacties.

Kostenbesparing voor interne processen

Automatisering van routinetaken waardoor menselijke fouten verminderd worden. Ondersteuning in werkzaamheden zoals content generatie en ontwerpen. Bespaard onderzoekstijd.

Beperkte besluitvormingscapaciteit

Kan geen complexe taken uitvoeren.

Data- en inzicht verzameling

Waardevolle klantgegevens en de tools blijven leren van interacties.

Afhankelijk van kwaliteit data en training

Effectiviteit varieert.

Personalisatie en gebruikersgemak

Aanpassen aan de gebruiker door het leren van interacties. Zo past een chatbot ook voorkeursinstellingen toe.

Privacy- en veiligheidsrisico's

Er moet goed nagedacht worden over ethische vraagstukken en AVG, omgang met gevoelige informatie, verspreiding van onjuiste informatie, etc.

Taal- en communicatiebarrières overbruggen

Meertalige ondersteuning.

Beperkingen in taalvariaties

Moeite met dialecten en jargon.

Duur en projectteam

Over het algemeen neemt een eenvoudige Chatbot en ChatGPT implementatie enkele maanden in beslag. Complexere projecten kunnen ook tot een jaar duren.

Bij het bepalen van de offerte geven we tijdsindicatie af, toegespitst op jouw opdracht.

De tijd die de implementatie in beslag neemt, is afhankelijk van de volgende factoren:

  • Complexiteit van de chatbot
  • Beschikbaarheid en kwaliteit van data
  • Training van de chatbot
  • Integratie met bestaande systemen
  • Testen en validatie
  • Juridische en ethische overwegingen
  • Gebruikersacceptatie en training
  • Onderhoud en updates

Bij Dutch AI bestaat het projectteam uit een projectleider, business analist, AI-engineer en/of data engineer: alle benodigde expertise voor een succesvolle implementatie van de chatbot of generatieve AI.

Werkwijze

Na akkoord op de offerte plannen we het eerste gesprek. We hanteren voor het volledige implementatie traject de volgende stappen:

  • 1
    Initiatie en Behoefteanalyse

    De AI-consultant analyseert de doelen van de organisatie en specifieke behoeften voor chatbots, LLM en generatieve AI, identificeert relevante gebruikersscenario's, interactieve functies en specifieke inzetdoelen.

  • 2
    Project Scope en Doelbepaling

    In overleg met de organisatie wordt de projectomvang bepaald en worden heldere doelstellingen voor de functionaliteiten van de chatbots en LLM, en eventuele generatieve AI-toepassingen vastgesteld.

  • 3
    Chatbot en Generatieve AI Ontwikkeling

    Het ontwikkelteam, bestaande uit experts in chatbots en generatieve AI, start met het ontwerpen van chatbots voor specifieke interacties en het inzetten van generatieve AI voor het genereren van mensachtige tekst.

  • 4
    Iteratieve (herhalende) Ontwikkeling en Feedback

    Er wordt iteratief gewerkt aan de chatbots en generatieve AI, met continue feedback van stakeholders om de toepassingen te verfijnen en aan te passen.

  • 5
    Training on the Job

    Tijdens de ontwikkeling wordt training gegeven aan het interne team, gericht op technische kennis en best practices voor het effectief inzetten van chatbots en generatieve AI.

  • 6
    Implementatie en Integratie

    De ontwikkelde chatbots en generatieve AI worden na goedkeuring geïmplementeerd en geïntegreerd in de organisatie, inclusief eventuele koppelingen met bestaande systemen.

  • 7
    Monitoring en Optimalisatie

    Na implementatie wordt het systeem actief gemonitord en blijft het team betrokken bij het optimaliseren van de chatbots en generatieve AI, gebaseerd op gebruikersinteracties en feedback.

Tarieven

Onze tarieven zijn uiteraard afhankelijk van de wensen die jij hebt en de oplossing die wij daarvoor kunnen bieden. Wanneer je een offerte aanvraagt, nemen we contact met je op voor een persoonlijk gesprek. Na afloop van het gesprek ontvang je van ons een persoonlijk aanbod.

Onderdelen die het tarief bepalen:

  • Aantal benodigde experts
  • Duur van het traject
  • Diversiteit aan functionaliteiten van de chatbot en/of generatieve AI
  • Technische en organisatorische impact

Vraag de offerte aan en geef je wensen aan via de opties.

Offerte aanvragen

Diensten Dutch AI

Ben je benieuwd welke diensten Dutch AI nog meer heeft?

Opleiding AI en gemeente

Opleiding AI en gemeente

Dutch AI heeft in samenwerking met opleidingsinstituut SDU een unieke opleiding ontwikkeld voor medewerkers van de gemeente. In deze driedaagse opleiding maak je kennis met AI, machine learning, advanced analytics, algoritmes en ChatGPT. Vervolgens wordt al deze AI-kennis toegepast op processen, beleidsontwikkelingen en wettelijke kaders die de dagelijkse praktijk vormen in gemeenten.

Het doel van de opleiding is om gemeenteambtenaren te begeleiden bij het ontwikkelen van een doordachte visie over de rol van AI binnen de gemeente.

Word een waardevolle schakel binnen jouw organisatie door een diepgaand begrip te ontwikkelen van de implicaties en mogelijkheden van AI en draag bij aan effectieve strategieën voor de toekomst van jouw gemeente.

Workshop [Nederlandse] AI in één middag

Workshop [Nederlandse] AI in één middag

Ontwikkel in slechts één (mid)dag een diepgaand begrip van AI, met praktische inzichten van AI-experts en een grondige behandeling van de regelgevende aspecten. Bereid je voor op boeiende gesprekken en een solide kennisfundament over AI na deze informatieve workshop.

Dutch AI
Dutch AI
Nieuwsbrief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Join dé AI-community en blijf op de hoogte van de laatste updates en events op het gebied van Artificial Intelligence